Myy yritys

Henri Silván kertoo: ”näin myin verkkokauppani”

Henri Silván on menestynyt digiyrittäjä ja toteuttanut sekä pyörittänyt useita eri verkkokauppoja vuodesta 2012 lähtien. Verkkokaupat ja niiden kehittäminen on Henrille intohimo. Niiden kehitys, toteutus ja skaalaus ovatkin työn lisäksi myös samalla harrastus.

Omien verkkokauppojen lisäksi hän on mukana perheyrityksessään Laatukorussa toimien verkkokauppa-liiketoiminnasta vastaavana. Ajan salliessa hän kirjoittaa myös omaa blogia, joka keskittyy verkkokauppoihin ja -sivuihin.

Henrin matka digiyrittäjänä

Vuonna 2018 Henri perusti digituotteiden myyntiin keskittyvät verkkokaupat yhdessä avopuolisonsa kanssa. Kysyimme Henriltä hänen taipaleestansa verkkokauppojen myynnistä.

”Alkujaan verkkokaupat toteutettiin omistamiemme Instagram-sivujemme tueksi. Meillä oli avopuolisoni kanssa tuolloin useita Instagram-sivuja eri aiheisiin liittyen ja halusimme kehittää omaa verkkokauppaliiketoimintaamme niiden ympärille. Melko nopeasti kuitenkin innostuimme keskittymään pelkkiin verkkokauppoihin. Päätimmekin hakea kasvua monipuolisemmin eri markkinointitoimenpiteillä.”

”Digituotteiden verkkokauppoja meillä oli yhteensä kolme kappaletta, joista kahdessa myimme hieman toisiinsa liittyviä tuotteita ja kolmannessa myimme sekaisin erilaisia tuotteita.”

”Ajatuksena oli saada mahdollisimman paljon ”orgaanista tilaa” hakukoneiden etusivulta. Nämä alat kun eivät vielä tuolloin olleet Suomessa kovinkaan kilpailtuja. Tässä onnistuimmekin hyvin ja nopealla googlauksella meidän verkkokauppamme keikkuvat edelleen top 1-5 hakutuloksissa silloisilla päähakusanoilla.”

Miksi päädyit myymään verkkokauppasi?

”Muutaman vuoden näitä verkkokauppoja ylläpidettyämme ja kasvatettuamme tuli aika luopua niistä. Siihen aikaan oli monta muutakin rautaa tulessa ja halusimme keskittyä muihin liiketoimintoihin.”

”Minulla on usein tapana innostua melko nopeastikin uusista asioista. Näin ollen teimme päätöksen luopua verkkokaupoistamme. Päätimme laittaa ilmoituksen myytävistä verkkokaupoistamme Yrityspörssiin.”

Miten päädyit ilmoittamaan Yrityspörssissä?

”Myyntikanavaksi valikoitui Yrityspörssi, sillä nimi oli minulle jo entuudestaan tuttu. Oletuksenani oli myös, että ostajia ja myyjiä löytyy paljon, koska kyseessä on kävijämääriltään Suomen suurin markkinapaikka.”

”Aikaisempaa kokemusta sivuston käytöstä minulla ei kuitenkaan ollut. Itse Yrityspörssin koin erittäin mieluisaksi kanavaksi myydä verkkokauppoja ja palvelusta jäi positiivinen kokemus. Myynti-ilmoitukseen sain yllättävän paljon kyselyitä ja ostajakin löytyi noin kuukaudessa.”

”Tästä seurasi parin kuukauden prosessi liiketoiminnan siirron osalta. Onneksi digituotteiden verkkokauppojen siirto on sellaisenaan helppoa, kun ei ole varastoa, mutta toiminnan luonteen takia tarjosin alkuun perehdytystä ja tukea. Itse Yrityspörssin koin hinta-laatusuhteeltaan hyväksi ja mielestäni palvelu oli kohtuuhintainen.”

Miten myynti-ilmoituksen tekeminen sujui?

”Halusin panostaa myynti-ilmoitukseeni, jotta välttyisin mahdollisimman paljon ns. ”turhilta” kyselyiltä. Eli asioilta, jotka mielestäni olisi hyvä selvitä jo itse ilmoituksesta. Kirjoitin melko kattavan tekstin ja kuvauksen liiketoimintamme luonteesta.”

”Itse julkaisuprosessi Yrityspörssissä oli hyvinkin selkeä ja suoraviivainen. Kun teksti oli valmis, kopioin sen Yrityspörssiin haluamani kuvan kanssa. Samalla tuli luotua profiili Yrityspörssiin. Kirjautumalla palveluun, pääsin lukemaan kaikki minulle saapuneet viestit. Lisäksi näistä tuli myös sähköpostiini ilmoitus. Koin tämän hyväksi, sillä se säästi aikaani, kun ei tarvinnut kirjautua palveluun vain nähdäkseen onko uusia kyselyjä tullut.”

>> Aloita yrityksen myynti tästä.

Miltä oman yrityksen myynti tuntui?

”Yrityspörssin kautta tehty verkkokauppojen myynti oli minulle toinen ”kunnollinen” liiketoimintakauppa. Ensimmäinen oli aikaisemmin mainittujen Instagram-tilien myynti eräälle markkinointitoimistolle. Tämä tapahtui noin vuosi digituotteiden verkkokauppojen perustamisen jälkeen, kun päätimme panostaa niihin täysillä.”

”Kun on alusta alkaen luonut jotain täysin itse; perustanut verkkokaupan, tehnyt sinne itse digitaalisesti myytävissä olevat tuotteet, markkinoinut lukuisissa eri kanavissa ja saanut ensimmäisen tilauksen. Myöhemmin kymmenennen, tuhannen, jne. tilauksen jälkeen, kun parin vuoden päästä päädytään exitiin. Tottakai tunne oli hieno!”

Elämä yrityskaupan jälkeen

”Innostun helposti ja lähden mukaan uusiin projekteihin. Ennen digituotteiden verkkokauppojen yrityskauppaa olin jo toteuttanut ja lähtenyt viemään eteenpäin uutta verkkokauppaprojektia. Tässä mukana oli lisäkseni kolme muutakin osakasta ja verkkokauppa keskittyi vahvasti oman brändin rakentamiseen ja fyysisiin tuotteisiin.”

”Koska olin jo aiemmin saanut digituotteiden verkkokaupat myytyä hyvällä menestyksellä, päätin kokeilla Yrityspörssiä uudestaan keväällä 2022 toisen verkkokaupan myyntiin. Tällä kertaa ostaja löytyi kuitenkin muualta, suoraan omasta tuttavapiiristä. Olin silti erittäin tyytyväinen Yrityspörssiin ja käytän palvelua tulevaisuudessakin, mikäli yritysten myyminen tulisi minulle ajankohtaiseksi.”

 

 
loder image