loading Loading please wait...
14/12/2018

Yrittäjä kertoo: Näin myin verkkokauppani

Verkkokauppa on helppo perustaa, mutta sen voi myös myydä. Kysyimme hiljattain oman verkkokauppansa myyneeltä Henri Vuolteelta, miten se tehdään. Savolaisyrittäjä Henri kertoo, miten hän onnistui myymään perustamansa verkkokaupan muutamassa kuukaudessa.

Article image

Henri Vuolle teki päätöksen myydä työvaatteisiin keskittyneen verkkokauppansa, koska hän pyöritti useita liiketoimintoja samanaikaisesti. ”Halusin vapauttaa aikaa ja rahaa muille liiketoiminnoilleni”, kertoo Henri myynnin syyksi. Kun päätös myynnistä syntyi, yrittäjä eteni nopeasti. 

”Jatkoin verkkokaupan toimintaa samaan malliin kuin ennenkin”

Kun päätös verkkokaupan myynnistä oli tehty, Henri jatkoi liiketoiminnan pyörittämistä kuten ennenkin, jotta liiketoiminta kehittyisi ja olisi kiinnostava kohde ostajalle. ”Varaston kävin normaalia tarkemmin läpi, jotta kaikki varmasti täsmäisi ja voisin kertoa ostajalle tarkasti, mitä kaikkea kauppaan sisältyy”, Henri kertoo valmistautumisestaan. Seuraava askel oli arvioida hintapyyntö ja tehdä myynti-ilmoitus Yrityspörssiin. 

”Ostajia kiinnosti myynti, miten verkkokauppa toimii sekä asiakaslistat, sopimukset ja varasto”

”14 ostajaehdokasta vastasi ilmoitukseeni ja toimitin heille lisätietoja liiketoiminnastani. Näin he pystyivät tutustumaan mahdollisimman tarkasti siihen, mitä olivat ostamassa”, yrittäjä kertoo. ”Kävimme ostajaehdokkaiden kanssa läpi myyntiä ja perustietoja liiketoiminnasta. Tärkeitä tietoja ostajalle olivat varaston koko ja sisältö, ymmärrys siitä miten verkkokauppa toimii, asiakaslistat sekä sopimukset nykyisten tavarantoimittajien kanssa.” Yksi ostajaehdokkaista teki tarjouksen verkkokaupan ostamisesta nopeasti liiketoimintaan perehtymisen jälkeen. 

”Allekirjoitimme kauppakirjan, perehdytin ostajan ja kauppasumma maksettiin”

Verkkokaupan myynti toteutettiin liiketoimintakauppana, johon Henrillä oli valmiina kauppakirja. Kauppakirjan allekirjoittamisen jälkeen liiketoiminta siirrettiin ostajalle. Perehdytys toteutettiin käymällä läpi kysymyslistaa, jonka ostaja oli koonnut. Tämän jälkeen kauppasumma maksettiin sovitusti.  

”Hintapyyntö ja sen realistisuus on edellytys onnistumiselle”

Henri kertoo, että verkkokaupan myyminen sujui odotusten mukaisesti, eikä suurempia yllätyksiä tullut vastaan. ”Tärkeää on mielestäni realistisuus hintapyynnössä ja se, että myyntiin on varannut riittävästi aikaa”, kertoo yrittäjä. Henri itse ajatteli verkkokaupan myyntihinnan muodostuvan varaston arvosta ja maltillisesta korvauksesta omalle työlleen, jonka oli käyttänyt verkkokaupan rakentamiseen.


Katso myytävät verkkokaupat täältä.

Yrityspörssi.fi - Right place, if you are planning to sell or buy business