Yrityslaina antaa vauhtia yrityksen kasvuun, sillä suosituimmat ulkopuolisen rahoituksen tarpeet liittyvät investointeihin, erilaisiin kehittämishankkeisiin ja käyttöpääomaan. Lainarahan hakeminen on myös yleistä. Pk-yritysbarometrin mukaan lähes puolella suomalaisyrityksistä on ulkopuolista rahoitusta.
Fennia saa yrityksiltä vuosittain satoja rahoitushakemuksia ja -tiedusteluja, vaikka vakuutusyhtiöitä ei yleisesti mielletä rahoittajan rooliin. Eniten yrityslainaa kysyvät eri kokoiset pk-yritykset ja keskisuuret yritykset.
– Meidän tunnettuus rahoittajana on melko hyvä pk-kentässä ja yritysten auttaminen on meillä syvällä dna:ssa. Emme pyri olemaan pankki, vaan tarjoamme täydentävää rahoitusta, sanoo Fennian rahoituspäällikkö Antti Sormunen.
– Jos yrityksellä on pieni tai ihan simppeli yrityslainan tarve, oma pankki on nopein reitti. Isommassa hankkeessa yritys voi tarvita useita rahoittajia. Silloin esimerkiksi pankki rahoittaa puolet tarvittavasta summasta, Fennia toisen puolen ja Finnvera toimii takaajana, Sormunen kuvaa.
Fennian myöntämät yrityslainat ovat suuruudeltaan tyypillisesti sadoista tuhansista euroista muutamaan miljoonaan euroon. Rahoituksen käyttökohteet vaihtelevat käyttöpääomasta investointeihin ja yritysjärjestelyihin.
Sormusen mukaan lainan myöntämisen kriteerit ovat samankaltaiset kuin pankeilla.
– Fennian Asiakasrahoitusyksikössä tehdään yrityksen luottokelpoisuusarviointi, jossa tarkastellaan muun muassa vakavaraisuutta, tasetta ja näkymiä tulevista kassavirroista, hän sanoo.
Fennia tarjoaa yrityksille myös takausvakuutuksia, joille on tarvetta etenkin rakentamisen ja teollisuuden toimialoilla. Vakuutus sisältää takauksen, eli sitoumuksen jonkin sopimuksen täyttämisestä.
Sen lisäksi Fennia on liittynyt Euroopan investointirahaston InnovFinn-lainatakausohjelmaan, jonka tavoitteena on parantaa innovatiivisten pk-yritysten rahoitusmahdollisuuksia.
– Fennian asiakasrahoituksen palvelut ovat vain Fennian vakuutusasiakkaiden käytettävissä. Saamme keskustelut käyntiin parhaista rahoitusratkaisuista nopealla varoitusajalla. Nopein reitti kulkee oman yhteyshenkilön kautta tai olemalla suoraan yhteydessä asiakasrahoitukseen, Sormunen kertoo.